Online link to source site
News offline code
True news - The journalist who made the decision: gr_11
Skład grupy: Kinga Tomala, Dominika Sarniak, Patrycja Kańtoch, Piotr Foik, Julia Śmiglewska, Marlena Biernaciak, Wojciech Dorobisz Kryteria oceny wartości informacji: 1. Wydarzenia na wielką skalę Zaistniały problem z nowym nazewnictwem jednego z modeli samochodów marki Alfa Romeo tyczy się głównie obszaru Polski, bo to w Tychach nowy model samochodu ma być produkowany. Co prawda, w artykule nawiązano do kraju pochodzenia marki - Włoch oraz rodzinnego miasta marki - Mediolanu, ale artykuł skupia się głównie na terytorium kraju, jakim jest Polska. Jednak pomimo tego, artykuł ten zdaje się tyczy wydarzenia na wielką skalę, ponieważ premiera samochodu, o którym jest mowa ma wydarzyć się w każdym kraju Unii Europejskiej. Alfa Romeo to rozpoznawalna marka samochodów, której sprzedaż odbywa się w większości krajów na całym świecie. 2. Bliskość miejsca zdarzeń Artykuł ten odnosi się do problemu produkcji na terytorium Polski. Z uwagi na fakt, że ten temat jest bliski dla czytelników terytorium województwa śląskiego (produkcja modelu ma mieć miejsce Tychach), wydarzenie to ma zasięg lokalny. 3. Istotność Artykuł koncentruje się na zażaleniach włoskich władz odnośnie nazwy produkowanego poza terytorium Włoch jednego z modeli samochodów, co nie zdaje się być istotną kwestią dla codziennego funkcjonowania czytelnika. Dla zwykłego człowieka fakt czy samochód nosi nazwę inną niż planowano nie jest niczym szczególnie ważnym. 4. Ciągłość Można przypuszczać, że nie będzie kontynuacji w sprawie, opisanej w artykule i jest to wydarzenie jednorazowe. 5. Personalizacja Tekst nie jest raczej personalizowany. Jego celem jest ogólne przedstawienie konfliktu, a nie przedstawienie zalet i korzyści opisywanego modelu samochodu celem zachęcenia do zakupu. Nie ma w tym przypadku różnicy czy czytelnikiem jest motoryzacyjny miłośnik marki Alfa Romeo czy fan innej marki samochodów. 6. Tragizm Opisany w artykule problem zdaje się być dosyć błahy, ponieważ fakt zmiany nazwy jednego z modeli samochodów nie przyniesie ludzkości żadnych strat ani nie odbije się negatywnie na przychodach ze sprzedaży. 7. Dramatyzm i akcja Autor opisał zaistniały problem raczej w sposób neutralny. Czasem użył do elementów ironii, dając czytelnikowi do zrozumienia, że według niego problem nie jest aż tak poważny i zainteresowanie medialne tym tematem jest zbytnio przesadzone. 8. Ocena informacji Sama premiera modelu Alfa Romeo o zmienionej nazwie jest potwierdzona, więc opisany w artykule problem zdaje się być prawdziwy. 9. Aktualność Artykuł został opublikowany 16 kwietnia, więc na dzień dzisiejszy (tj. 26 maja 2024) dotyczy problemu, o którym każdy zdążył zapomnieć. Jednak jest on nadal aktualny, bo produkcja samochodów w Tychach ma dopiero się rozpocząć. 10. Rzetelność Rzetelność informacji jest potwierdzona poprzez przytoczenie w cudzysłowie słów szefa marki Alfa Romeo Jean-Philippe Imparato, który odniósł się do zaistniałej sytuacji. Dodatkowo temat ten został poruszony na innych polskich informacyjnych serwisach (m.in. Rzeczpospolita, Autokult). 11. Jasność i precyzja Artykuł został napisany językiem potocznym, zrozumiałym dla zwykłego czytelnika. Użyto stwierdzeń przesadnie potocznych, jak dla artykułu motoryzacyjnego, opublikowanego w portalu Auto-Świat, np. “Imprezę zorganizowano z wielką pompą…”.